Relatiegeschenken opnemen in de marketingmix; denk ook eens na over je offline communicatiestrategie
De wereld is de afgelopen 10 jaar enorm veranderd in een tempo dat nauwelijks is bij te benen. Online communiceren in alle vormen is prominent aanwezig. Ook de marketing heeft het afgelopen decennium een enorme ontwikkeling gemaakt. Als bedrijf wil je daarom online aanwezig zijn. Toch blijft ook de offline marketing belangrijk. Waarom moet je juist nu zorgen voor een goede offline communicatiestrategie?
Social media ‘rules’
De afgelopen jaren heeft digitalisering een belangrijke rol gespeeld. We kunnen met bijna iedereen ter wereld contact krijgen en onderhouden. Dat is voor een groot deel aan de sociale media te danken. De 16-jarigen van nu kunnen zich een wereld zonder YouTube, Twitter, Instagram en Snapchat niet eens voorstellen. Het is dan ook niet gek dat bedrijven en ondernemingen zich de afgelopen jaren vooral hebben gericht op de online communicatie. Je kunt haast niet ontkomen aan de gedachte dat online communiceren met je doelgroepen de toekomst is.
Let op…het tij keert
Gelet op deze ontwikkelingen is het niet gek dat offline communicatie ondergeschikt is geraakt in de communicatiestrategie. Traditioneel gezien is offline communicatie eenrichtingsverkeer, zonder veel feedback. Denk aan televisiecommercials en billboards; voor het publiek is het bijna onmogelijk om hier directe feedback op te geven die de zender ook nog bereikt. Online communicatie is gebruikelijker geworden en eenzijdige communicatie wordt steeds meer een vage herinnering uit het verleden. Maar betekent dat dat offline communicatie helemaal geen rol meer speelt? Is het niet belangrijk om je klant of relatie te kennen? Echt te kennen! Het tij lijkt te keren. Persoonlijke communicatie is de laatste ontwikkeling die veel impact heeft. Mensen zijn op zoek naar contact. Jouw doelgroep heeft keuze uit veel van alles en dus moet jij opvallen in die zoektocht!
Combineren heeft de toekomst
Het is belangrijk om jouw authentieke content te presenteren op een manier die jouw doelgroep aantrekkelijk vindt. Met een goede offline strategie onderscheid je jezelf van bedrijven die zich alleen op online marketing focussen. Maar hoe breng je offline en online marketing met elkaar in balans? Focus je op jouw authentieke brand story en integreer dit in jouw online communicatiestrategie. Meet de output en de acties hierop, pas dan kun je bijsturen en accenten geven. Maar richt je daarnaast op directe en persoonlijke communicatie binnen specifieke doelgroepen. Mensen willen graag een directe connectie aangaan, bij voorkeur face to face. Jouw medewerkers spelen een belangrijke rol!
Ontmoet elkaar
Als je hebt besloten om je meer te richten op offline communicatie komt de volgende stap. Hoe zorg je dat er persoonlijk contact ontstaat? Organiseer bijvoorbeeld eens een event. Dit kan groots maar juist ook kleinschalig en zeer gericht op jouw eigen relaties. En natuurlijk krijgen de bezoekers bij vertrek een passend relatiegeschenk. Maak met je geschenk een link naar je bedrijf en probeer in te spelen op het moment, het seizoen of een bepaald feest bijvoorbeeld. Door relatiegeschenken een plaats te geven in je marketingmix kun je de relatie bestendigen. Als je dit goed doet kan deze hernieuwde offline communicatiestrategie veel effect genereren.
Met jouw communicatiestrategie wil je relaties aangaan met jouw doelgroep. Dit is gebaseerd op vertrouwen, waarde toevoegen aan elkaars leven en een connectie maken met elkaar. Persoonlijk contact is nog steeds een waardevolle manier om een duurzame relatie op te bouwen. Online communicatie is belangrijk maar een schermpje is geen mens. Het zijn juist de mensen waarmee je de connectie zoekt. Zij leven offline! Ga dus naar buiten en praat direct met ze. Mix offline en online, zodat het aansluit op de voorkeuren van je doelgroep.