Sonic branding

Sonic en audio branding van je merkidentiteit

Published On 10 februari 2020 | By Steven van Stavoren | Marketing, Neuromarketing

Marketeers, ooit wel eens gehoord van audio of sonic branding? In de neuromarketing zijn zijn ze erg blij met deze wetenschap. Nog een andere manier om in te spelen op het gedrag van je consumenten. Laten we kijken wat het jouw merk kan opleveren.

Van geluid naar jouw audio brand

In Amerika wordt de National Football League op Fox uitgezonden. Zodra het programma begint zou 79% van de consumenten de NFL herkennen, door alleen naar het geluid te luisteren. Zo heeft de NOS ook een zeer typerende audio ontwikkeld, waarmee je zonder te kijken de NOS zou kunnen herkennen. Dit zijn de kenmerken van een sterke audio branding. De audio van de NFL duurt 4,4 seconden. Het geluid van het programma brengt ook nog een spannend voorgevoel. Als marketeer kan je muziek inzetten om de merk identiteit te versterken, zolang de sound maar overeenkomt met het gevoel dat je met jouw merk wilt uitstralen.

Audio van NOS studio sport

Figuur 1: NOS Studio Sport audio

Voordelen van sonic branding

De reden dat audio branding behoort tot de neuromarketing, is dat het merk door de audio onbewust blijft hangen in het hoofd van de consument. Goede audio branding wordt zelfs beter herinnerd dan sommige populaire muzieknummers! Jouw unieke audio kan ervoor zorgen dat je consumenten jouw merk beter ervaren. Zo kan een slechte audio keuze ook de merkervaring negatief beïnvloeden, just to keep in mind. Net als alle vormen van neuromarketing speelt audio branding in op de emoties van de consument. Jouw audio kan vrolijke, treurige of bijvoorbeeld agressieve emoties teweeg brengen. Als marketeer in de retail zal je de voorkeur geven aan slow-tempo audio. Met een fijn, rustgevend gevoel zal de consument eerder geneigd om over te gaan tot aankoop van jouw producten!

In een ander onderzoek kwam naar voren dat een audio, bestaande uit 6 klanken, beter scoort dan een audio bestaande uit 3 of 9 klanken. Het aantal klanken in de audio beïnvloedt de bereidheid van de consument om te betalen. De wetenschap werd toegeschreven aan de mate waarin de sound vloeiend is.

Ontwikkelen van jouw sound branding identiteit

De eerste stap in het creëren van een audio brand identiteit, is het bijeenrapen van jouw visie en doelgroep. Net als bij alle andere commerciële uitingen moet de audio het merk identificeren. Zoek je een rustgevende tune of een uptempo beat die aanzet tot sneller consumeren? Kijk dan naar jouw doelgroep! Wat willen zij horen? Hieronder wordt weergegeven welke tonen welke emoties prikkelen onder consumenten.

Musicale tonen experiment

Figuur 2: Musicale tonen met emoties – Vibe Experiment

De audio moet onderscheidend zijn ten opzichte van jouw concurrenten. Daarbij is het erg belangrijk om consistentie te bieden aan je consumenten. Ondanks dat je aanpassingen doorvoert in je audio, moet jouw doelgroep jouw merk blijven herkennen aan een unieke sound! 

Wil je meer weten?

Laat gerust een reactie achter of bekijk nog veel meer interessante neuromarketing blogs, waarin we de verder in de neurowetenschap duiken! Volg ons ook op Twitter en Facebook.

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 0    Gemiddelde: 0/5]

About The Author

Mijn naam is Steven van Stavoren en ik ben 39 jaar oud. Ik ben getrouwd en heb 2 kinderen. lange tijd heb ik voor een reclamebureau gewerkt en ik werk nu enkele jaren voor een evenementenbureau. Ik ben gek op mijn werk en verdiep me graag in alles wat te maken heeft met evenementen of marketing. Vanuit deze gedachte schrijf ik ook mijn blogs.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *