iPad enquête

5 voordelen van digitaal onderzoek doen

Published On 17 februari 2015 | By Steven van Stavoren | Marketing

In de marketing wordt er nog veel gedaan op basis van onderbuikgevoelens. Maar lang niet altijd hebben we hard bewijs dat ons onderbuikgevoel bevestigt. We zouden dus meer onderzoek moeten doen. Gelukkig kan dit met de digitale toepassingen vandaag de dag sneller, makkelijker en leuker. De tijd van papieren enquêtes en geestdodende vragen zijn over! Wij laten je de digitale mogelijkheden zien.

Eind 2014 stond de Staatsloterij in Scheveningen om oudejaarsloten te verkopen. Dit deden ze via een digitale bestelpilaar. Iedereen die via de pilaar een lot had gekocht, werd daarna gevraagd een enquête over de bestelpilaar in te vullen.

Lagere drempel

De enquête werd afgenomen met een iPad. Handig, want in een paar klikken werd de vragenlijst afgerond. Het deelnemen aan een onderzoek wordt voor veel mensen zo gemakkelijker en toegankelijker – als er een papieren formulier onder je neus wordt geduwd, heb je waarschijnlijk minder interesse om aan het onderzoek mee te werken.

Snel en diverse mogelijkheden

Het invullen van een digitale enquête is makkelijk en snel. Maar het geeft je ook de mogelijkheid om je onderzoek veel spannender te maken voor je publiek. Je kan visueel veel meer doen. Daar komt bij dat je cognitieve informatie kan achterhalen doordat je met kleuren en plaatjes kan werken. Ook door je enquête of onderzoek strategisch en visueel op te bouwen kan je achter bepaalde keuzes van je doelgroep komen. Laat bijvoorbeeld mensen filmpjes zien en vervolgens een keuze maken aan de hand van die filmpjes. Of laat mensen een andere route lopen door de enquête of het onderzoek als ze een bepaald antwoord hebben ingevuld.

Maak je vragenlijst/display aantrekkelijk

Je kan de enquête of het onderzoek veel interessanter maken dan alleen paar vragen verzinnen. Hierdoor wordt het invullen van enquêtes veel minder een straf. Dit geldt niet alleen voor de enquête zelf, maar ook voor de display waarop de touchscreen staat als deze zich standaard in je winkel bevindt. Maak het voor mensen interessant om te klikken en dat ze dan voor keuzes komen te staan.

Neem bijvoorbeeld deze zuilen van PME Legend en L’OR ESPRESSO dit zou je ook kunnen toepassen op je enquête zuil:

Display van L'or

Bron: Quickwins

Je hebt niet steeds een waarnemer nodig bij je tablet en de motivatie van de mensen komt vanuit een heel andere plek. Mensen worden automatisch aangetrokken om te gaan klikken op het scherm. Dat is een heel andere motivatie dan wanneer iemand je vraagt om een enquête in te vullen.

Video

Je kan ook interactieve video’s gebruiken voor je enquête of onderzoek. Met een video maak je het interessanter voor de doelgroep om de enquête af te nemen. Ze kunnen kijken en doorklikken in de video. Op basis van de keuzes die ze maken in de video kan jij weer kennis vergaren. Kijk bijvoorbeeld de video van Nike hieronder.

Dit is een customizing tool, dit zou je ook kunnen toepassen in je enquête of onderzoek. Geef ze een beeld en laat ze dan een keuze maken. Je moet alleen wel uitkijken dat je de antwoorden niet van te voren gaat beïnvloeden. Neem daarom als startpunt twee uitersten en ga dan verder werken naar details.

Controleer je onderbuikgevoelens en ga eens experimenteren met digitale enquêtes of onderzoeken en testjes om je doelgroep beter te begrijpen. Wie weet ontdek je nog wel iets beters dan dat je zelf had kunnen vermoeden!

Data

Het laatste puntje waar wij je op willen wijzen is data. In het geval van enquêtes komt dit zeker van pas. Door digitaal je enquête of onderzoek af te nemen heb je direct de data beschikbaar en kan je die meestal meteen downloaden naar een Excelbestand. Dit maakt het veel makkelijker om je enquête uitkomsten te analyseren. Zeker als het een grote populatie betreft.

Alle voordelen van digitaal onderzoek op een rij:

  • De drempel om deel te nemen aan een enquête is lager voor je publiek
  • Digitale hulpmiddelen maken de afname sneller en bieden je meer mogelijkheden
  • Je kan de enquête visueel aantrekkelijker maken, waardoor je publiek op een andere manier gemotiveerd raakt om deel te nemen aan de enquête of onderzoek
  • Video is makkelijk toepasbaar en een voorbeeld om je enquête of onderzoek aantrekkelijker te maken
  • Door dat je gelijk over online data beschikt, is het veel makkelijker om je uitkomsten te analyseren

Dit artikel werd je aangeboden door Omnivision en Prestop, ontwikkelaar van multitouch software, touchscreen software en informatiezuilen en touchscreens.

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 0    Gemiddelde: 0/5]

About The Author

Mijn naam is Steven van Stavoren en ik ben 39 jaar oud. Ik ben getrouwd en heb 2 kinderen. lange tijd heb ik voor een reclamebureau gewerkt en ik werk nu enkele jaren voor een evenementenbureau. Ik ben gek op mijn werk en verdiep me graag in alles wat te maken heeft met evenementen of marketing. Vanuit deze gedachte schrijf ik ook mijn blogs.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *