Je evenement promoten? Zo doe je dat!
Ben jij verantwoordelijk voor een evenement? Dan is het promoten van je event misschien wel één van de belangrijkste taken om het ook daadwerkelijk tot een succes te maken. Zonder gasten, heb je geen event. Er zijn diverse manieren om te promoten, zoals sociale media, e-mailmarketing, evenementen agenda’s en viral content.
Sociale media
Tegenwoordig kun je niet meer de fout maken om je evenement niet te promoten op sociale media. Iedereen heeft wel een account op Facebook, Twitter en/of Instagram. Ten eerste is het belangrijk dat je een evenement creëert op Facebook. Mensen die interesse hebben kunnen dan aangeven dat ze komen of dat ze misschien komen. Dit wordt ook weer gedeeld op hun tijdlijn, waardoor nog meer mensen je evenement langs zien komen. Ook kun je een speciale pagina maken en via deze pagina meteen tickets verkopen. Extra zichtbaarheid kun je ook creëren door bedrijven, gastsprekers of artiesten te taggen in een reclamepost. Om nog meer fans te bereiken kun je ook betalen voor een promotie. Dit kan op Facebook, Twitter en Instagram. Natuurlijk kan LinkedIn ook niet vergeten worden als het gaat om een zakelijk event. Zo deel je je promotie met je connecties, maar ook in eventuele LinkedIn groepen waar je lid van bent.
Flyers en bedrukte producten
Ook offline kun je je event flink promoten. Denk bijvoorbeeld aan het laten drukken van originele flyers, T-shirts en pennen. Via een online drukkerij kun je de naam of logo van het event laten drukken. Flyers kun je gratis op diverse plekken neerleggen of uitdelen op straat. Daarnaast houdt iedereen van leuke, gratis producten. Daarom kun je producten met opdruk ook gratis uitdelen, bijvoorbeeld via winacties of tijdens het event.
E-mailmarketing
Heb je e-maillijsten tot je beschikking? Vergeet dan zeker ook niet je evenement te delen via e-mailmarketing. Om het nog aantrekkelijker te maken voor trouwe subscribers kun je aan de e-mail een kortingscode toevoegen voor tickets of een leuke winactie.
Evenementen agenda’s
Er bestaan diverse online evenementen agenda’s, waarop je jouw event zichtbaar kunt maken. Deze websites worden vaak bezocht door liefhebbers van gelijksoortige activiteiten. Zo hebben diverse grote websites over marketing deze soort agenda’s. Je kunt contact opnemen met deze websites om te informeren hoe jij kunt promoten. Een andere manier om je evenement te promoten is via affiliates. Zo kun je afspraken maken met partners, bijvoorbeeld marketing websites, dat ze voor je promoten in ruil voor een percentage van de ticketverkoop.
Creëer viral content
Viral content betekent dat je gecreëerde content zich over het internet verspreidt. Dit zorgt vaak voor enorm veel exposure en aandacht. Het is lastig te zeggen hoe je precies viral content creëert. Als promotie voor je event kun je bijvoorbeeld denken aan interessante deelacties. Je vraagt mensen om een afbeelding of video te liken en te delen. Vervolgens verloot je bijvoorbeeld gratis tickets onder de delers. Het is namelijk bewezen dat bruikbare content vaker gedeeld wordt en wie houdt er nu niet van gratis tickets of flinke korting?
Promotie tijdens het event
Ook tijdens je evenement gaat het promoten door. Zo houd je eventuele toekomstige gasten op de hoogte en creëer je buzz en aandacht. Zo kun je de mogelijkheid geven dat gasten kunnen inchecken op sociale media, je kunt foto’s en video’s delen en vergeet zeker niet om bloggers en vloggers uit te nodigen die het evenement op hun online kanalen kunnen promoten.
Zeer interessant artikel met handige tips!