Lokale offline marketing

3 effectieve offline marketing tactieken voor lokale bedrijven

Published On 4 november 2014 | By Steven van Stavoren | Marketing

Ondernemers die zich focussen op de lokale markt, hebben doorgaans een ietwat andere offline marketing aanpak dan landelijk of internationaal opererende bedrijven. Hoe kun je als lokaal bedrijf je offline marketing het beste aanpakken? We geven je een aantal suggesties.

1. Laat zien dat je er bent

Logisch, zou je zeggen. Misschien, maar er zijn heel veel manieren om te laten zien dat jouw bedrijf ‘er’ is.

Op de plek van je bedrijf zelf

Het is belangrijk dat je aan de buitenkant van je winkel of kantoor laat zien dat dit jouw plek is. Dat kan door groots uit te pakken of juist subtiel een bordje neer te hangen – het is in elk geval belangrijk dat je íets doet.

  • Heb je een afspraak met een klant, dan kom je vele malen beter over als er een bordje met jouw bedrijfsnaam naast of boven de ingang hangt.
  • ·Klanten en bezoekers kunnen je beter vinden als je voor de deur of ingang nog bevestigt dat ze goed zitten. Voorbeeld: als jij een afspraak hebt met bedrijf X aan de Hendrikstraat, nummer 6 en je bent het bedrijf aan het zoeken, dan zal een reclamebord met de bedrijfsnaam erop tot een bevestigend “daar is het” leiden.

In de omgeving

Heb je wel eens overwogen om met behulp van een reclamebord in de buurt aan te geven dat je er zit? McDonalds doet dit bijvoorbeeld heel slim door in grote steden aan te geven in welke richting je moet lopen en hoeveel minuten het duurt voor je dan bij een McDonalds bent. Dit kan net de prikkel zijn die een consument nodig heeft.

Afhankelijk van het type bedrijf dat je hebt, kies je voor bepaalde reclame. Een advocatenkantoor zal eerder kiezen voor chique gevelletters, terwijl een bakkerij bijvoorbeeld een verticaal spandoek aan de buitenwand laat monteren. Apotheken werken vaak met een lichtbak boven de ingang.

2. Laat zien dat je betrokken bent

Lokaal opererende bedrijven sponsoren vaak lokale initiatieven. Denk bijvoorbeeld aan het sponsoren van de lokale voetbalclub door je bedrijfsnaam op de shirts af te laten drukken of organiseer een wedstrijd waaraan scholieren of studenten mee kunnen doen. Dit is niet alleen heel erg leuk, maar als je de organisatie goed aanpakt ook heel goed voor het imago en de lokale bekendheid van je bedrijf.

3. Laat je merk meerdere malen terugkomen

Heel effectief is om je merk op meerdere manieren terug te laten komen, zodat mensen in een korte of langere tijdsspanne meermaals jouw merk en bedrijfsnaam voorbij zien komen.

Een consument die een broodje wil bestellen bij de bakker, ziet misschien eerst bewegwijzering buiten met de merknaam van de bakker erop. Vervolgens ziet hij een spandoek aan de wand of gevelletters boven het pand.

Eenmaal binnen hangt er een grote lichtbank achter de toonbank en zijn de meubels in de bakkerij in de huisstijl van het merk. Nadat hij het broodje besteld heeft, krijgt hij het van de medewerker in een servetje met het logo erop. Hij bestelt ook een kop koffie en ziet op het suikerzakje opnieuw het logo terugkomen van het merk.

Dit zorgt voor een ‘complete’ ervaring bij de consument en vergroot de kans dat de klant jouw merk onthoudt.

Als de klant een week later op de snelweg rijdt in de buurt van zijn woonplaats, ziet hij een bestelbusje met daarop het bakkersmerk. Door autobelettering op je busje te plakken, wordt een klant ook op de langere termijn nog eens herinnerd aan je merk.

We wensen je veel succes met het toepassen van deze offline marketing tips en hopen dat je bedrijf lokaal succesvol wordt.

Dit artikel werd je aangeboden door Frees-Letters.nl, specialist in en leverancier van visuele communicatie.

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 0    Gemiddelde: 0/5]

About The Author

Mijn naam is Steven van Stavoren en ik ben 39 jaar oud. Ik ben getrouwd en heb 2 kinderen. lange tijd heb ik voor een reclamebureau gewerkt en ik werk nu enkele jaren voor een evenementenbureau. Ik ben gek op mijn werk en verdiep me graag in alles wat te maken heeft met evenementen of marketing. Vanuit deze gedachte schrijf ik ook mijn blogs.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *