Je enquête en SPSS: 5 tips voor het invoeren van je data

Published On 12 mei 2015 | By Steven van Stavoren | Marketing

Na het afnemen van enquêtes is het tijd om de verkregen data te verwerken in het programma SPSS. SPSS is een zeer geschikt programma om informatie te analyseren en visualiseren. Dit doe je door alle verzamelde antwoorden in te voeren in het programma. Het nadeel van SPSS is echter dat het invoeren van data een eentonig en tijdrovend klusje kan zijn. Toch is het erg belangrijk dat het nauwkeurig gebeurt. Om zo efficiënt mogelijk te aan de slag te kunnen geven wij 5 tips voor het invoeren van je data in SPSS.

  1. Stel eerst vast welke variabelen je nodig hebt

Om data zo efficiënt mogelijk in te voeren in SPSS, is eerst behoorlijk wat voorbereidend werk nodig. Voordat je de data daadwerkelijk kunt gaan invoeren is het verstandig om een duidelijk overzicht maken van de variabelen die je nodig hebt om de onderzoeksresultaten weer te geven. Welke gegevens zijn relevant voor de uitkomst van het onderzoek? Ga hierbij ook na of het gaat om kwalitatieve of kwantitatieve variabelen.

  1. Neem alleen data op die daadwerkelijk relevant zijn voor je onderzoek

Vaak heb je meer informatie verkregen dan je eigenlijk nodig hebt. Het kan bijvoorbeeld dat je alle respondenten volledigheidshalve hebt gevraagd naar persoonsgegevens zoals leeftijd, opleidingsniveau of geboorteplaats, terwijl deze gegevens geen invloed hebben op de uitkomst van het onderzoek. In dit geval hoef je deze data niet te verwerken als variabelen. Het invoeren van alle data neemt ten slotte al voldoende tijd in beslag.

  1. Creëer een structuur

Om de data op een overzichtelijke manier te kunnen verwerken is het belangrijk om een duidelijke structuur aan te brengen. Dit doe je door de variabelen die je in het onderzoek wilt gebruiken te definiëren. Dit kan in het tabblad Variable View. Je definieert variabelen door ze in verschillende kolommen naast elkaar te plaatsen. De variabele in de eerste kolom is meestal het proefpersoonsnummer. Deze kolom loopt verticaal. Daarna volgen andere variabelen zoals leeftijd en de antwoorden op de vragen die je gesteld hebt. Het is makkelijk als je deze structuur ook al verwerkt in de enquête zelf. Dan is deze makkelijker toe te passen op in SPSS. Heb je meer vragen over het maken van structuur in je enquête kijk dan hier.

  1. Geef de eigenschappen van de variabelen op

Vervolgens geef je elke variabele een naam en geef je in het bestand aan om welk type variabele het gaat. Verschillende soorten gegevens vragen tenslotte om een verschillende verwerking. Mogelijkheden zijn bijvoorbeeld ‘numeric’ als het antwoord uitgedrukt is in een getal of ‘string’ als het antwoord uitgedrukt is in woorden. Omdat SPSS in de meeste gevallen gebruikt wordt voor kwantitatief onderzoek, is het gebruik van lange antwoorden bijna nooit nodig. Meestal gaat het om simpele gegevens die makkelijk te verwerken zijn in een kwantitatieve analyse.

  1. Voer de gegevens in

Pas als je dit allemaal gedaan hebt is het tijd om alle data in te voeren in het tabblad Data View. Deze data moeten overeenkomen met de informatie die je hebt ingevoerd in het tabblad Variable View. Vergeet ook vooral niet om alle data en variabelen die je hebt ingevoerd grondig te controleren. SPSS voert veelal automatisch variabelen zelf goed in, maar het is belangrijk om zelf ook nog eens te checken of alles klopt zodat je in een later stadium niet naar het bestand terug hoeft te keren om gegevens alsnog aan te passen.

Met deze 5 tips wordt het invoeren van data in SPSS een stuk gemakkelijker! Mocht je het alsnog lastig vinden om zelf analyses te doen of zit je met hele complete vraagstukken en komt je niveau wat betreft SPSS niet verder als “beginner”? Dan zijn er ook gemakkelijkere tools zoals de Enquete Survey Solution. SPSS is geavanceerd en kan heel waardevol zijn, maar het vereist helaas wel veel skills. Hou daarom vooral bovenstaande tips aan.

Dit artikel werd je aangeboden door enquete.com, online dienst die helpt bij het maken van online enquêtes. We leveren een online omgeving waarin je makkelijk en snel zelf enquêtes kan maken en analyseren.

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 0    Gemiddelde: 0/5]

About The Author

Mijn naam is Steven van Stavoren en ik ben 39 jaar oud. Ik ben getrouwd en heb 2 kinderen. lange tijd heb ik voor een reclamebureau gewerkt en ik werk nu enkele jaren voor een evenementenbureau. Ik ben gek op mijn werk en verdiep me graag in alles wat te maken heeft met evenementen of marketing. Vanuit deze gedachte schrijf ik ook mijn blogs.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *