Relatiegeschenken opnemen in je marketingmix. 4 redenen
Relatiegeschenken zijn er in verschillende vormen, zoals persoonlijke cadeaus voor gewaardeerde klanten of juist een klein algemeen cadeautje bij een online bestelling. Veel bedrijven beseffen niet hoeveel waarde relatiegeschenken kunnen hebben als aanvulling op hun marketing. Er zijn echter veel redenen waarom een goed relatiegeschenk ook jouw bedrijf vooruit kan helpen en waarom dit zeker niet mag missen in jouw marketingmix.
Reden 1: Het creeert een blijvende herinnering
Iedereen vindt het leuk om een cadeau te krijgen en voor veel mensen is het een blijvende herinnering. Vooral bij dagelijkse gebruiksvoorwerpen, zoals een waterfles of pen, wordt de klant telkens aan het bedrijf herinnerd, dit is ook gebleken uit diverse marketingonderzoeken. Maar zelfs een eenmalig groot cadeau voor een vaste klant, zoals een mooie bos bloemen of een eetpakket, zal ervoor zorgen dat deze klant voor langere tijd met een goed gevoel aan jouw bedrijf denkt. Vooral pennen met bedrukking zorgen voor een blijvende herinnering, omdat ze altijd van pas komen en voor een lange tijd gebruikt kunnen worden.
Reden 2: Het is een relatief goedkope manier van marketing
Een online webshop die bij iedere bestelling een pen met het bedrijfslogo erop weggeeft, zal al snel door heel Nederland verspreid reclame maken, terwijl pennen bedrukken helemaal niet zo duur is. In ieder geval lang niet zo duur als televisie-, radio- of billboardreclame. Nu worden klanten inmiddels al doodgegooid met pennen, maar je kunt ook denken aan waterflesjes, t-shirts en canvas boodschappentasjes. Ook deze kunnen zeer voordelig worden gemaakt en worden in de publieke ruimte gebruikt.
Reden 3: Mensen doen graag iets voor je terug
Na het ontvangen van een relatiegeschenk treedt er een belangrijk psychologisch mechanisme op. Door een leuk cadeau te ontvangen willen mensen graag iets terug doen, dit heet ook wel wederkerigheid. Doordat je met een goed geschenk de relatie versterkt, zullen mensen eerder aan jouw bedrijf denken als ze iemand zoeken voor een klus in jouw vakgebied. Zo blijf je eventuele concurrentie voor, als zij geen of een minder relatiegeschenk hebben.
Reden 4: Je bouwt een goede relatie op
Het heet natuurlijk niet voor niets een relatiegeschenk: met een goed geschenk zul je een goede relatie opbouwen. Vooral op een markt waar veel concurrentie is, is dit belangrijk. Denk bijvoorbeeld aan een beginnende webshop. Door een goede eerste ervaring en een leuke herinnering in de vorm van een relatiegeschenk, zal de klant bij een volgende aankoop weer aan jouw webshop denken. Je hoeft dus echt niet altijd een relatiegeschenk mee te geven, dit kun je ook alleen doen bij nieuwe klanten.