Hoe kan ik checken of de SEO van mijn bedrijf in orde is?
Tegenwoordig is gevonden worden in Google als bedrijf zijnde erg belangrijk. Er zijn een aantal manieren om de positie van je bedrijf in zoekresultaten te verbeteren. Dit noem je SEO en is een afkorting van ‘Search Engine Optimalisation’, wat Engels is voor zoekmachine optimalisatie. Wil jij weten hoe het zit met de SEO van jouw bedrijf? Lees dan snel verder! Ik leg je uit hoe je checkt of de SEO van jouw bedrijf in orde is!
Via simpel zelf te zoeken op Google
De makkelijkste manier is om zelf in Google te zoeken naar jouw bedrijf. Heet je ‘Autobanden Joost BV’ dan zoek je in eerste instantie op jouw gehele bedrijfsnaam en kijk je hoe hoog je in Google staat. Aangezien je hier specifiek zoekt en er waarschijnlijk niet veel bedrijven zijn die deze naam ook hebben, is het waarschijnlijk dat je hier op één van de bovenste plekken staat. Is dit niet zo? Dan is de kans groot dat je SEO niet in orde is. Na je bedrijfsnaam gegoogeld te hebben, zoek je op andere, minder specifieke zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden, om te kijken hoe je bedrijf dan presteert. In ons voorbeeld is ‘Autobanden kopen’ een goed zoekwoord. Deze zoekopdracht levert waarschijnlijk veel meer hits op. Daardoor is de kans groot dat je in dit geval niet helemaal bovenaan staat. Is dit wel zo? Gefeliciteerd! Dan is je SEO waarschijnlijk in orde of je bent een monopolist met het aanbieden van jouw product.
Doormiddel van tools
Er zijn een aantal tools waarmee je ziet hoe goed de SEO van jouw bedrijf is. Eén van deze tools is Agency Analytics. Deze tool is echter niet gratis, de prijzen verschillen aan de hand van wat voor bedrijf je hebt. In deze tool voeg je zoekwoorden toe waarop je gevonden wilt worden. Vervolgens kijk je hoe goed jouw bedrijf op deze zoekwoorden wordt gevonden. Dit is één van de vele opties van deze tool. Een nadeel van deze tool is dat je wel enige kennis moet bezitten over SEO om de data op de juiste manier te kunnen lezen. Zo gaat technische SEO al een stuk dieper de stof in. Bekijk hier een technische SEO checklist! Daarnaast check je met de Agency Analytics tool of je SEO in orde is, maar deze kan je niet direct via de tool verbeteren.
Een online marketing bedrijf inschakelen
De optie die hoogstwaarschijnlijk het meest kost maar wel het meest oplevert is een online marketing bureau inschakelen. Door het inschakelen van een goed online marketing bureau kan je er op rekenen dat je te weten komt of de SEO van je bedrijf in orde is en dat deze, mocht je hier opdracht toe geven, wordt verbeterd. Dit is de optie die ik persoonlijk aanraad. Het is weliswaar de optie die het meest kost, maar je gaat er ook het meest op voorruit. Experts kijken op zo’n moment naar jouw SEO en verbeteren deze. Hierdoor hoef jij geen tijd te investeren in deze zaken, en tijd kost nu eenmaal geld. Op deze manier weet je zeker dat er op een professionele manier naar wordt gekeken en hoef je niet bang te zijn dat je zelf iets over het hoofd ziet. Het verbeteren van je SEO kan onder andere doormiddel van content marketing.
Welke optie lijkt jou het best? Of ken je nog andere mogelijkheden om je SEO te checken? Laat het weten in de reacties! Vind jij dit een leuk en nuttig artikel? Vergeet hem dan niet te delen op social media via onderstaande buttons!