Android TV - Google Cast

4 Regels voor het maken van een uitleganimatie

Published On 1 april 2015 | By Steven van Stavoren | Marketing

Bij een uitleganimatie gaat het om de boodschap die je wilt overbrengen met je verhaal. Op een aantrekkelijke manier moet in de video duidelijk worden hoe iets in zijn werk gaat. Maar wat gaat er aan zo’n uitleganimatie vooraf en waar moet je allemaal rekening mee houden als je een effectieve video wil maken?

Werkwijze

Ten eerste is het van groot belang dat de persoon die jouw animatie gaat maken, begrijpt waar het verhaal over gaat. Deze persoon moet immers de essentie met enthousiasme in beelden kunnen vertalen. Hetzelfde geldt voor de stemacteur die de video gaat inspreken. Dat brengt ons meteen bij regel nummer 1.

sign-621746_1280

  1. Wees duidelijk in wat je wilt communiceren

Zowel in het proces van illustratie, animatie als het inspreken is het belangrijk dat iedereen weet welke boodschap er overgebracht moet worden op de kijker. Deze mensen gaan namelijk jouw verhaal maken. Let er op dat je als opdrachtgever de uitleg beknopt houdt, zodat het voor de werknemers helder is waar het verhaal om draait.

  1. Ken je doelgroep

Weet wie je publiek is, in welke leeftijdscategorie zij valt, wat hun interesses zijn, welke opleiding ze volgen of welk beroep zij beoefenen. Wanneer je dit weet kan je er voor kiezen om één fictief persoon te creëren die volstaat voor deze hele groep. Dit wordt de persoon waar jouw doelgroep zich mee gaat identificeren. Wat weet je publiek al over je merk of product en waar wil je de aandacht op leggen in je uitleganimatie?

  1. Bepaal de waarde van je video

Waarom zou iemand naar jouw uitleganimatie moeten kijken? Wat voor waarde heeft deze video voor je publiek? Als de urgentie van je video duidelijk is en helder gecommuniceerd wordt dan zijn mensen al meer geneigd om naar je verhaal te luisteren. Het helpt hierbij om een probleem aan te kaarten of een stelling in te nemen.

  1. Creëer een call to action

Naast het feit dat het leuk is voor op je website, wil je natuurlijk wel dat er een reactie ontstaat bij je doelgroep, op het zien van de uitleganimatie. Bedenk dus van te voren goed wat je met de video wilt bereiken en wijs altijd naar een call to action.

Zo kan het delen van de video door je publiek bijvoorbeeld een simpele call to action zijn. Verwerk dan social media buttons in je video die mensen aansporen om bij interesse de video te delen. Een andere mogelijkheid is om je video bijvoorbeeld te eindigen met een aanmeldformulier voor de nieuwsbrief of een link te plaatsen naar je webshop wanneer dit van toepassing is.

Dit artikel werd mede mogelijk gemaakt door Funk-e. Wij maken super awesome uitleg animatie om moeilijkere onderwerpen gewoon wat simpeler en helderder te maken!

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 2    Gemiddelde: 5/5]

About The Author

Mijn naam is Steven van Stavoren en ik ben 39 jaar oud. Ik ben getrouwd en heb 2 kinderen. lange tijd heb ik voor een reclamebureau gewerkt en ik werk nu enkele jaren voor een evenementenbureau. Ik ben gek op mijn werk en verdiep me graag in alles wat te maken heeft met evenementen of marketing. Vanuit deze gedachte schrijf ik ook mijn blogs.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *