Ideeën voor relatiegeschenken

10 originele relatiegeschenken voor de B2B-branche

Published On 22 oktober 2014 | By Steven van Stavoren | Marketing

Wat wil jij hebben voor je verjaardag? En voor Kerst? Je trouwdag? Je hebt misschien niet direct een idee. Hetzelfde geldt voor relatiegeschenken. Wat kun je geven aan een businesspartner, zodat jij en je bedrijf indruk maken? En waar is je klant echt blij mee? Deze originele relatiegeschenken zijn leuk om te geven én te krijgen.

Top 10 relatiegeschenken

Hieronder vind je de top 10 van meest verkochte relatiegeschenken: (Voor de top 5 geven we je wat voorbeelden)

  1. Pen (http://www.vanhelden.nl/schrijfwaren/pennen)
  2. Wijn (http://www.laar.nl/huishoudelijk/wijngeschenken)
  3. Usb-stick (http://www.premiumgids.nl/relatiegeschenk/goedkope-usb-sticks-als-relatiegeschenken/288/)
  4. Kleding (of ander textiel) (http://webwinkel.print-stitch.com)
  5. Agenda (http://www.vanheijster.nl/categorie/agenda?sortering=relevantie&volgorde=desc)
  6. Calculator
  7. Donatie aan maatschappelijk doel
  8. Sleutelhanger
  9. Toegangsbewijs voor een evenement
  10. Mp3-speler

(Bron: B2Bcontact)

Zoals je ziet, zijn veel producten betaalbaar. Alleen toegangsbewijzen en mp3-spelers zijn vaak wat meer aan de prijs. De kosten voor een relatiegeschenk kunnen je er dus bijna niet van weerhouden om ze in te kopen!

Waarom relatiegeschenken belangrijk zijn

Relatiegeschenken in de B2B-branche hebben uiteindelijk maar één doel: je wilt de relatie met je klant versterken. Om dat doel te bereiken, moeten ze echter wel voldoen aan een aantal voorwaarden. Zo moet het geschenk een logische binding hebben met jouw bedrijf, zodat je zakenpartner je gemakkelijk kan herinneren. Daarnaast moeten relatiegeschenken origineel zijn.

Goed nadenken over een origineel relatiegeschenk is belangrijk. Originele relatiegeschenken hebben meer invloed dan traditionele reclame-uitingen en zijn bovendien relatief goedkoop. Daarnaast hebben relatiegeschenken een hogere herinneringswaarde en worden ze langer bewaard. Grote kans dat je nog eens voorbij komt ver nadat je het relatiegeschenk daadwerkelijk gegeven hebt dus.

Je wilt dat je klant het zich herinnert

De zogenaamde herinneringswaarde is de periode dat een klant nog weet van welk bedrijf iets afkomstig is. Voor jou als opdrachtgever is het dus belangrijk om een relatiegeschenk te kiezen dat een binding heeft met jouw bedrijf en diensten. Originele voorbeelden zijn een mp3-speler en toegangsbewijzen voor bijvoorbeeld een concert of attractiepark.

Je wilt dat je klant het bewaart

Een effectief relatiegeschenk is ook een product dat de klant wil bewaren. Een voorbeeld is kleding of textiel, al dan niet bedrukt. Een sweater met uw bedrijfsnaam erop kan altijd gedragen worden, en de koppeling met je bedrijf is snel gemaakt. Andere voorbeelden zijn praktische zaken, zoals een calculator, agenda, of usb-stick. Dit zijn relatief goedkope geschenken die niet zomaar worden weggegooid, simpelweg omdat ze te nuttig zijn. Hetzelfde geldt uiteraard ook voor pennen met een logo van je bedrijf erop.

Geschenken in de B2B-branche moeten dus een logische binding hebben met het bedrijf en origineel zijn. Op die manier wordt de herinneringswaarde van het geschenk hoger en is de kans groter dat ze bewaard worden. En zo zijn relatiegeschenken een waardevolle investering in uw bedrijf.

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 1    Gemiddelde: 3/5]

About The Author

Mijn naam is Steven van Stavoren en ik ben 39 jaar oud. Ik ben getrouwd en heb 2 kinderen. lange tijd heb ik voor een reclamebureau gewerkt en ik werk nu enkele jaren voor een evenementenbureau. Ik ben gek op mijn werk en verdiep me graag in alles wat te maken heeft met evenementen of marketing. Vanuit deze gedachte schrijf ik ook mijn blogs.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *