met bedrijf naar de beurs

5 tips voor een succesvolle beursdeelname

Published On 3 mei 2017 | By Steven van Stavoren | Events

Een goede manier om je doelgroep te bereiken en er direct mee in contact te komen is via deelname aan een beurs. Je krijgt de kans om jouw doelgroep te spreken, maar ook om jouw boodschap over te brengen. Deelnemen aan een beurs doe je dus niet zonder reden. Bereid je daarom goed voor en stel jezelf onderstaande vragen.

1. Op welke beurs wil je staan?

Niet iedere beurs is geschikt voor jouw product of dienst. Verkoop je bijvoorbeeld grote graafmachines, dan heb je niets te zoeken op de huishoudbeurs. Hier is jouw doelgroep niet te vinden en zal het product niet in de smaak vallen. Vraag jezelf daarom goed af waarom je wilt deelnemen aan een beurs en wie je wilt bereiken. Bepaal op basis daarvan op welke beurs of beurzen je aankomend jaar gaat staan.

2. Wat moet ik aan praktische zaken regelen?

Zodra jij je hebt ingeschreven, zal de beursorganisatie verschillende gegevens van je willen weten. Hoe groot is de standruimte, wat heb je nodig bij de opbouw van de stand, heb je elektriciteit of water nodig ect. Ook zal jouw organisatie zelf het een en ander aan praktische en facilitaire zaken moeten regelen. Maak voor jezelf een draaiboek met alle deadlines daarin en beslis over de volgende onderwerpen:

  • Wat wordt de uitstraling van ons concept?
  • Hoe en waar regelen we onze stand?
  • Welke voorzieningen moeten we aanvragen en voor wanneer?
  • Welke voorzieningen moeten we zelf regelen en meenemen?
  • Wie staan er op de beurs en wat hebben zij nodig (hotel, informatiemateriaal)?

3. Promoot je beursdeelname en nodig klanten uit

Je wilt natuurlijk zoveel mogelijk klanten en potentiële klanten tijdens de beursdagen bij jouw stand hebben. Neem daarom ook de moeite om je deelname te communiceren en promoten richting je klanten en prospects. Stuur bijvoorbeeld een uitnodiging om jullie stand te bezoeken en vermeld je deelname op jouw website en social media kanalen. Hierdoor trek je meer bezoekers naar je beursstand en vergroot je je de naamsbekendheid.

4. Een goede planning ter plekke

Een goede voorbereiding is dan wel het halve werk, maar ook op de beursdag zelf moet alles soepel verlopen. Kom met een goed verhaal om de stand bezoekers van informatie te voorzien en te kunnen overtuigen. Stem met je collega’s af wie wanneer aanwezig is, zodat de stand altijd en met voldoende man bemand is. Leads mislopen omdat er niemand staat om antwoord te geven op vragen is natuurlijk hartstikke zonde. Spreek ook af wat voor een kleding gedragen moet worden zodat bezoekers jullie kunnen herkennen. En last but not least: regel een giveaway om in contact te komen met bezoekers en om extra op te vallen. Laat bijvoorbeeld een waterflesje bedrukken met je eigen logo. Lekker verfrissend tijdens zo een drukke dag en het zal zelden ongebruikt weggegooid worden. Kortom een perfecte manier om je naamsbekendheid te vergroten.

5. Wat doe je met alle leads?

Goed de beurs zit erop en je hebt veel contactgegevens ontvangen. Echter ben je er dan nog niet, want wat ga je met die gegevens doen? Belangrijk is om de leads zo snel mogelijk op te volgen. Stuur iedere bezoeker een mail waarin je ze bedankt voor hun bezoek en neem contact op met de prospects waarmee je langer hebt staan praten en die graag extra informatie willen. Want hier doe je het natuurlijk voor, nieuwe klanten.

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 0    Gemiddelde: 0/5]

About The Author

Ik ben Steven van Stavoren en ben 39 jaar oud. Ik ben getrouwd en heb 2 kinderen. Ik heb lange tijd voor een reclamebureau gewerkt en werk nu enkele jaren voor een evenementenbureau. Ik ben gek op mijn werk en verdiep me graag in alles wat te maken heeft met evenementen of marketing. Vanuit deze gedachte schrijf ik ook mijn blogs.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *